להיות בהלם: פוסט טראומה הלום קרב

להיות בהלם: פוסט טראומה הלום קרב

כל אירוע בו העוצמה שלו גדולה מלהכיל את תוכנו יגרום לחיה ולאדם לקפוא על מקומו. כאשר האירוע חורג מהגבולות לו התכונן האדם או שאין הוא מסוגל להתמודד איתו, תבקש נפשו לשוב אל הפינה בה יתעטף ברחמים. 

הדבר הזה מגביר את הזעזוע כאשר מדובר בקרב בו חיילים נפצעים או חלילה נהרגים והכל קורה למול עיניו של מי שחווה, ואין בידו להושיע. שוב ושוב התמונות עולות וצפות ואינם באות על תיקונם. מי שנבקע לו האור ולא יכול להשיבו למקומו. תסריט שחוזר על עצמו שוב ושוב. זכרון שאינו מודחק. 

דמיין אותך מהלך בלילה, כשלפתע אלומת אור עזה מאירה עליך. אתה עומד במקום, אינך יודע מה השלב הבא – לזוז ולא לראות כלום או לעמוד, לקפוא על המקום ולחכות לראות מה רוצים ממך. האלומה כה מסנוורת שאתה חייב להוריד את עיניך ממנה כשידך האחת המסתירה, אתה עומד במקום, אינך יודע מה השלב הבא – לזוז ולא לראות כלום או לעמוד, לקפוא על המקום ולחכות לראות מה רוצים ממך.

התסריט הבא.

לפתע מקיפים אותך מכל עבר אנשים. אתה לא יכול לראות את פניהם, אתה לא מבין מה קורה איתך. ואז כולם מחבקים אותך וצועקים: "מזל טוב – יום הולדת שמח". אחרי ההפתעה אתה נרגע, משיב את נשמתך – אה.. איזה יופי שבאתם.

תסריט חדש.

השמש יוקדת על פניך, ואתה כבר שעות הולך במדבר, אינך מוצא את הדרך חזרה. אתה מבין שאתה הולך סחור. שפתייך סדוקות ואתה עייף מחפש צל לראשך.

עבור הלומי קרב אין מדובר רק במי שחווה מלחמה. מדובר באדם שלא מצליח לחזור על עקבותיו – כי אבדו לו אי שם.

עבור הלום קרב מדובר לא רק בשאלת חיים ומוות כי אם בבעיית אור וצל. הלומי קרב שלא בהכרח חוו מלחמה מהסוג המוכר.

עופר הרואה לנגד עיניו אריה רץ אחריו. האינסטינקט הראשוני שלו, להתרחק ממנו במהירות מירבית. אולם כשהוא רואה כי במירוץ הזה אין לו סיכוי הוא מאט את הקצב, שומר על דממת אלחוט. אולי האריה יניח לו – ואולי לא.

מדובר באנדרלנין – זריקת הורמון המאיצה והמאטה את הפעילות, קיצונית לטוב ולרע. משום שקיצוניות היא פעולה לא רצונית אשר דורשת החלטות של מאיות השניה ואנו לא תמיד בנויים עבורה. הפעלה לא סדירה של אנדרלנין פוגעת לא רק בקצב הלב כי אם גם בתאי המח, פוגעת במערך הנפשי-רוחני-גופני והאדם מאבד את הכיוון, את הצפון שלו.

רצונו של האדם לחיות בשגרה. שגרה מתחילה בבקר מוקדם עד שמסתיימת אי שם בערב מאוחר. אך מה קורה שהמנוחה חסרה. באין מנוחה הגוף ועמו נפש-רוח מתקשים לחזור לשגרה. סרטים חולפים לאדם מדמה אירוע טראומטי שאינו מודע לו. הרצון מצד אחד להתגבר עליו אל מול ההשפעה שאינה ברת חלוף מדירים שינה, נהפכים לסיוטים, והטיפול הקלאסי – כדורים ומשככי כאבים שאינם פותרים את הבעיה.

הלום קרב אחרת הלו מקרב. זו תקשורת גלויה. ראה אור גדול ולא יכול לה. כצנור אשר נפתח-נבקע, נחשף לאור (שורף. מדמה פצע חשוף המבקש שיחבשו אותו. יכסו אותו). זכרון שאינו מודחק. צריך לכסות אותו, להחזיר אותו לחשך. יש להשיב את האור – מלשון זוהר לאדם, יש לייצב את הצל במקומו – משל חשך ושינה, רק אז המנוחה יכולה לחזור למקומה. נדרש לרדת לשרש הבעיה תוך שיתוף פעולה, כאשר קיימים תומכים לאדם, ויפה שעה אחת קודם.

דרכו של הלום קרב (לוחם צה"ל): 

הבעיה של הלומי קרב. המלחמה נפתחת וכולם מתגייסים (אופטימיות – כולם בשביל אחד, אנחנו ננצח). כאשר המלחמה מסתיימת ורעש התותחים נמוג, מתחילה מלחמתם היום יומית של הלומי קרב (נשארו מאחור, הופקרו).

המטרה: יש להחזיר אותם לחברה, יש להחזיר אותם למשפחתם, יש לאפשר להם לחזור לתפקוד מלא ותקין. (בישראל, לצה"ל יש את כלי הלחימה הטכנולוגים המשוכללים ביותר בעולם).

הקושי, לא מצליחים לאתר את הבעיה ולפתור אותה במהירות ובזהירות מירבית (לא רואים את נפש האדם, ולפיכך לא מצליחים לאבחן אותו).

הלום קרב מי שחלק ממנו, חלק מנפשו-רוחו יצא ממנו ולא חזר (לא מצליח לחזור למקומו). הלום קרב מי שנפגע בזכרון – זכרון שמקבל משמעות חדשה בדמות אור (פלאשבק). אשליה, ריצודים, חלומות וביעותים. הזיות ומחשבות שוא.

תוצאת הלום קרב מתבטא בפחד, חרדה וחוסר אונים מצד אחד וכעסים, עויינות וזעם מצד שני. מדמה אדם ההולך על קצה הגג – כשמצד אחד התהום הפעורה מתחתיו ומצד שני אדמה, הקירבה לבטחון, מחפש על מי להשען. ניכר עצבנות, עלייה בלחץ הדם וקצב הלב, דפיקות לב מוגברות, הזעה, הסמקה ורעד.

תגובות הלום קרב הינם אלימות פנימית או אלימות קיצונית. זיעה מוגברת, בלבול, אובדן חשק לחיים, תוקפנות, העדר בהירות. האשמה עצמית או הלקאה אישית. הכחשה. התניה של קולות, ריחות או צלילים.קושי בריכוז, יציאה מחוץ למעגל. נפילה ברגשות. אובדן ואבלות – מדמה איבר כרות או חסר על כל המשתמע. משבר זהות ואובדן אמונה כשבתווך מצב הרוח קיצון – קהות נפשית. ריקון נפשי (אין בשביל מה לחיות, עייפות כרונית), "מת מהלך", חוסר בחיוניות (ויטליות). ערפול חושים, עמימות, בלבול.

מקורות: טראומה מהילדות, אירוע שקדם למקרה הנוכחי, הפרעת אישיות (או כפילות באישיות), חוסר בשינה, שימוש בכדורים או בסמים. בריחה.

היכולת לפתור את הבעיה.

תפיסה חזותית של הלום קרב – ניתוח התנהגותי (ושל הסביבה התומכת), מיצוי הפוטנציאל – חיפוש אחר משקל כנגד (היכן אדם זה חזק), פסיכודרמה (מהלכים תוך כדי תנועה), הדמיה (חוט רופף ושיבוצו מחדש), חיבור האדם לעצמו (אמונה). חשיבה מחוץ לקופסה (כמו נהיגה אוטומטית וחזרה לשגרה, כמו ישיבה או שכיבה ממושכת ורצון לשוב לתנועה תקינה). מילת מפתח – איזון. כשאדם לא מאוזן הוא מאבד את שיווי משקלו. יש לאזן אותו כנגד המשקל החסר.

אודות המדריך:

אהרון לב הארי כתב 17 ספרים העוסקים בחקר התנהגות האדם. אהרון לב הארי חוקר את נפש האדם מעל 30 שנה, מתוך כך מצליח לחדור לנפשו של האדם – מוביל אותו עד להחלמה מלאה. ספרי לב הארי מצטיינים בתורה שלמה אותה הוא פיתח בנושאים הקשורים בנפש האדם וברוחו. בנוסף כתב עוד 10 ספרי קבלה, ביניהם ספר העוסק בחיבור בין תורה ומדע.

מרצה ומלמד בצבא חיילים בנושא שפת גוף ונפש האדם. הרצאה אחרונה היתה לכ-200 בלשים וחוקרים בדרגה בכירה מהמשטרה (מחוז ירושלים).

התוכנית: להדריך 20 מדריכים שיפעלו לפי שיטת לב הארי. הדרכה של חודשיים רצופים תאפשר להם לרכוש כלים מתקדמים שיאפשרו להלום קרב לצאת לדרך חדשה. כמובן שבהמשך המדריכים יעברו שיפורים וחיזוקים.

במלחמת לבנון השניה פנו לקבלת עזרה מעל 1000 חיילים כאשר כ-500 מתוכם מוגדרים כסובלים בינוני. במלחמת צוק איתן פנו לקבלת עזרה מעל 600 חיילים כאשר כ-300 מתוכם מוגדרים כסובלים בינוני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *