שרשרת החיים

תגדל אמרה לו. והוא גדל…

שרשרת החיים:

התפתחות החומר מגלה שהעולם הוא דומם ביחס אלינו. החומר הוא צורה של אנרגיה. בעולם הדומם לנו החל להצמיח צומח עליו ומעליו החי הניזון ממנו ומעליו המדבר המכיר בבריאה. אם כן המעבר הוא בין חומר גס לחומר דק כשברקע מצוי האור בתווך, מעליו או מתחתיו. הרס מושבות של אלמוגים פוגם במרקם העדין של הסובב אותו דבר שפוגם בטבע. בשרשרת החיים במים מצוי הלויתן, שהוא הנקבה של משה (נ'-שמה). 

נצחון על המחלה זה נצחון הרוח על החומר – ט"ל עתיקא (סוד מהקבלה) יכול להשיב רחמים על האיבר הפגוע ולעורר בו חיות מחדש. מדובר בפריצת דרך במחלת הסרטן – דרך הרוח. שימו לפניכם כוס מים ודברו אליה, אחר הניחו בתוכה צמח צעיר והמשיכו לדבר בקדושה.

העולם מחולק לארבע שלבים של התפתחות: דומם, צומח, חי ומדבר. משלב הדומם ועד שלב המדבר נמצא את המעבר בין כ"ל לקו"ל, משלב א"ד בסוד "ואד יעלה מן הארץ" ועד א"ד-ם.

דומם זו עולם הבריאה – זה כל מה שסובב אותנו כגון כדור הארץ והאדמה, שמש וירח וכוכבים. דממה, שתיקה וגם חכמה. דומם משמש את יסוד אדמה, תכונה נרכשת קר. תפקיד מצע, בסיס, יסוד. דומם מיוצג על ידי ההמון.

בראשית פרק ג, פסוק יט

בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל-הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי-עָפָר אַתָּה וְאֶל- עָפָר תָּשׁוּב:

צומח זו עולם היצירה – זה שלב המחשבה. רצון. אם תרצו החגים, המועדים, השנה והחודש. צומח מיוצג על ידי השורד. צומח משמש את יסוד מים, תכונה נרכשת לח. תפקיד זרע שהוא עוטף וגם חודר.

חי זה עולם העשיה – זה שלב הרגש והתנועה. המשפחה והאחדות. חי מיוצג על ידי הגבור. חי משמש את יסוד אש, תכונה נרכשת חם. תפקיד זיווג שהוא מחבר, מאחד, מקשר.

מדבר זה מלכות רב – זה השכל, הדעה והבחירה. הרצון לבלוט, להנהיג, לשלוט. מדבר מיוצג על ידי החכם. מדבר משמש את יסוד רוח, תכונה נרכשת יבש. תפקיד לידה שיש עמו תוצאה, ביטוי ומורשת.

מילים נרדפות: אהבה

דומם – המילה אהבה.

צומח – מתחיל במחשבה.

חי – מפעיל רגש.

מדבר – כשיש שניים.

כסף:

דומם – מהסוף להתחלה משיג בית ורכוש.

צומח – ערך, עולה או יורד.

חי – נוגע בצרכים שונים, קניות.

מדבר – עוסק במכירות, שיווק ופרסום.

ארץ ישראל ואלוהות:

דומם – ארץ ישראל ואלוהות.

צומח – החיבור לאלוהות בבחינת קבלה.

חי – מצוות וחגים.

מדבר – תפילה.

אור:

דומם – אור.

צומח – אנרגיה.

חי – נשימה ורוח, תנועה, כח משיכה, כובד.

מדבר – מזון ועיכול, חומר.

מחלה:

דומם – בריאות ומחלה חוברים יחדו בודקים לאן הרוח נושבת.

צומח – המחלה מתחילה להרים ראש. מישהו השאיר פירצה ושכח לסגור הדלת.

חי – המחלה ממש חיה ונושמת כאשר כל העולם נסב סביבה.

מדבר – אין אדם.

קיימות שלוש חוליות מקשרות בין הבסיסים כאשר המכנה המשותף ביניהם הוא ה-פ"ה. בעיקר הכל עומד על הקשר בין העיכול לפה – העיכול לצרכי חיים לבין העיכול לשם מחשבה.

אלמוג – נמצא בין דומם לצומח בסוד "כִּי-חָצַבְתָּ לְּךָ פֹּה".

צמח טורף – נמצא בין צומח לחי בסוד "וּמִי לְךָ פֹה". אחראי על מערכת העיכול, בלע, לע, בלעם.

קוף – נמצא בין חי למדבר בסוד "מַה-לְּךָ פֹה".

ישעיה פרק כב

פסוק טז

מַה-לְּךָ פֹה וּמִי לְךָ פֹה כִּי-חָצַבְתָּ לְּךָ פֹּה קָבֶר חֹצְבִי מָרוֹם קִבְרוֹ חֹקְקִי בַסֶּלַע מִשְׁכָּן לוֹ:

פסוק יז

הִנֵּה יְהֹוָה מְטַלְטֶלְךָ טַלְטֵלָה גָּבֶר וְעֹטְךָ עָטֹה:

פסוק יח

צָנוֹף יִצְנָפְךָ צְנֵפָה כַּדּוּר אֶל-אֶרֶץ רַחֲבַת יָדָיִם שָׁמָּה תָמוּת וְשָׁמָּה מַרְכְּבוֹת כְּבוֹדֶךָ קְלוֹן בֵּית אֲדֹנֶיךָ:

איוב פרק לח, פסוק יא

וָאֹמַר עַד-פֹּה תָבוֹא וְלֹא תֹסִיף וּפֹא יָשִׁית בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ:

התפתחות החומר מגלה שהעולם הוא דומם ביחס אלינו. זכרו כי החומר הוא צורה של אנרגיה. בעולם הדומם לנו החל להצמיח צומח עליו ומעליו החי הניזון ממנו ומעליו המדבר המכיר בבריאה. אם כן המעבר הוא בין חומר גס לחומר דק כשברקע מצוי האור בתווך, מעליו או מתחתיו. הרס מושבות של אלמוגים פוגם במרקם העדין של הסובב אותו דבר שפוגם בטבע. בשרשרת החיים במים מצוי הלויתן, שהוא הנקבה של משה (נ'-שמה).

שמות פרק כד

פסוק י

וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר:

"לִבְנַת הַסַּפִּיר" אחרת 'לבן הסנפיר'. על הקשר בין האלמוג כשהוא מאבד את האצות ללויתן, כשהוא מכה על המים.

כך בעת שנפגם הסדר הקיומי הלויתן עולה על החוף, מתאבד. נמצא כי לוית-ן' מתרחשת עת האות ן' נפלה, זו עטרת המלכות. עלית הלויתן אל החוף מלמדת על שלב בו הוא פותח את הפה, דבר שיוצר מהומה במים. הפרה של האיזון בטבע יוצרת שטפונות וסופות כי נולד פה-ג"ע בטבע.

משלי פרק ד

פסוק ט

תִּתֵּן לְרֹאשְׁךָ לִוְיַת-חֵן עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת תְּמַגְּנֶךָּ:

מעבר חיים מוסכם במים מלמד על הרמוניה בין החוליה המקשרת לבין קיומו של האדם, כמו על מוצאו. 70 אחוז מגוף האדם כמו מכדור הארץ הינו מים. כאשר אין פגימה בין החוליות הגוף, כיחידה אחת, נע בתנועה שהיא זרימה כמשל האור – גלי וחלקיק. בכלל גלי ים הם רוחבים כמו גלי אור. לעומתם גלי קול הם אורכיים.

תהלים פרק סה

פסוק ח

מַשְׁבִּיחַ שְׁאוֹן יַמִּים שְׁאוֹן גַּלֵּיהֶם וַהֲמוֹן לְאֻמִּים:

ברומטר הוא "שְׁאוֹן יַמִּים" זהו מד לחץ, מכשיר המודד את לחץ האויר, הוא לחץ אטמוספרי הקובע על ידי כך את גבה המקום מעל פני הים. לפי ברומטר אפשר להעריך את השינויים הקרובים במזג האויר. לחץ אטמוספירי גבוה מראה על מזג אוויר נוח, ולחץ נמוך על מזג אוויר סוער.

פסוק יב

עִטַּרְתָּ שְׁנַת טוֹבָתֶךָ וּמַעְגָּלֶיךָ יִרְעֲפוּן דָּשֶׁן:

"עִטַּרְתָּ שְׁנַת טוֹבָתֶךָ" לומר כי השונית אלמוגים הינה היסוד הראשוני בשרשרת המזון הגלובלית. במיוחד הדבר תקף ביחס לפנקטון המשמש כדשן לחנקן, אבן גיר צורני ולאצות האחראים על המערכת האקולוגית במים.

פסוק יג

יִרְעֲפוּ נְאוֹת מִדְבָּר וְגִיל גְּבָעוֹת תַּחְגֹּרְנָה:

שוניות האלמוגים מהוות עבור החיים בתוכם "נאות מדבר".

ידוע כי האלמוג נושם דרך האצות כשאלו משמשות אותו כעור לגופו, ככסות.

דרך הרביה של האלמוג הינה בדרך רביה מינית וגם על דרך התחדשות מהבחינה של שבירה. שבירה של מקטעים והקלטותם במצע המחודש.

השפעת נוטריינטים על שונית האלמוגים

(מאת נגה סטמבלר)

שוניות אלמוגים מתפתחות בעולם כולו בימים אוליגוטרופים, שהם ימים עניים בחומרי דישון (נוטריינטים), כגון הים האדום. בגלל צבעם של המים מכונים הימים האוליגוטרופים בשם "המדבריות הכחולים".

צבע המים נובע מבליעת האור בידי המים עצמם. צבעם של המים מלמד על דלות בבפיטופלנקטון (שהן אצות המרחפות במים), הנובעת ממיעוט החנקן והזרחן.

קיום שוניות האלמוגים מבוסס על יחסי סימביוזה בין אצות חד-תאיות המכונות זואוקסנטלות לבין בעלי חיים בשונית, בעיקר אלמוגים.

אנרגיית האור שבולעות ואוצרות הזואוקסנטלות בתהליך הפוטוסינתזה. החומרים שהאצות מטמיעות, בעיקר גלוקוז, מועברים אל בעל-החיים בתהליך המכונה טרנסלוקציה. נוסף לכך מעלות האצות את רמת החמצן בשעות

היום בסביבת בעל החיים. בתמורה קולטות האצות את ההפרשות המטבוליות של בעל החיים, האמוניה. בצורה זו נשמרים הנוטריינטים בתוך המערכת אלמוג-אצות בלי איבוד לסביבה.

האלמוגים והאצות הסימביונטיות עברו התאמות לחיי הסימביוזה:

האלמוגים, אף על פי שהם נזונים מפלנקטון (פיטופלנקטון וזואופלנקטון), אינם מפרקים את האצות שבתוכם ואינם דוחים אותן. קצב גידולן של האצות איטי. הן מנצלות רק חלק קטן של האנרגיה הנאצרת בתהליך הפוטוסינתזה לגידול, ולפיכך מועבר חלק גדול מאנרגיה זו אל בעל החיים.

צפיפות האצות באלמוגים נחשבת כקבועה. במרבית האלמוגים בטבע ריכוזן הוא מיליון אצות לסמ"ר אלמוג.

אוכלוסיית אצות קבועה בגודלה בתוך רקמות הפונדקאי משמעה איזון בין קצב החלוקה של האצות ובין השחרור והתמותה שלהן.

שחרור זואוקסנטלות בקצב מוגבר מהרגיל נמצא במצבים של עקה בעקבות טמפרטורה קיצונית או בעקבות שינויי טמפרטורה. ירידה במליחות המים בעקבות הוריקן גרמה גם היא לשחרור של אצות, שהתבטא בהלבנה של האלמוג. תנאי רעב של הפונדקאי מביאים גם הם לשחרור מוגבר של זואוקסנטלות.

נמצא כי תזונת הפונדקאי באלמוג Acropora palmlata מספקת לאצות הן חנקן והן זרחן. קליטת החנקן בידי הזואוקסנטלות מהווה כ-30% מהדרוש להם לכל צרכיהן: לגידול, לרבייה ולהפרשה. 70% הנותרים מקורם ככל הנראה במזונו של האלמוג.

בעקבות העשרה בנוטריינטים חלה בשלב ראשון עליה בצפיפות מיקרואצות (פיטופלנקטון) שבמים, וצבע המים הופך ירוק. בשלב שני עוברת האקוסיסטמה ממצב אירובי למצב אנארובי. במקרים רבים סופו של תהליך זה הוא קריסת האקוסיסטמה.

בעיית ההעשרה בנוטריינטים חמורה במיוחד כשמדובר בשוניות אלמוגים, שכל קיומן מבוסס על רמות נוטריינטים נמוכות מאוד. מעריכים שכ-30% משוניות האלמוגים בעולם נפגעו מזיהומים שונים באופן בלתי הפיך, % 30 נוספים פגועים בצורה המחייבת טיפול ורק 40% מהשוניות עדיין יציבות ובטוחות.

הירידה בקצב הפוטוסינתזה לאצה והירידה בניצולת הקוונטית של האצה גורמות ירידה באנרגיה הנאצרת בבעל-החיים בתהליך הפוטוסינטתי וירידה ביעילותו של התהליך. נוסף לירידה בקצב הפוטוסינתזה של האצה,

מנצלת האצה עצמה חלק גדול יותר מהאנרגיה שקובעה לצורך גידולה. קצב החלוקה מוגבר ומביא לעליה בצפיפות האצות. התוצאה הסופית של גידול מוגבר של הזואוקסנטלות היא הפחתה בכמות האנרגיה המעוברת

בטרנסלוקציה אל בעל החיים. אלמוגים שהועשרו בנוטריינטים הראו ירידה משמעותית בקצב גידולם.

ההעשרה בנוטריינטים זרחן וחנקן ממקורות שונים מדשנים, מביוב ומערבול גוף המים להתפתחות מוגברת של פיטופלנקטון ומאקרו אצות בשונית. בעקבות העליה בפיטופלנקטון נעשים המים עכורים. עכירות המים משמעה עליה במקדם הדעיכה של האור במים וירידה בזמינות האור לאלמוגים. בעקבות הירידה בזמינות האור חלה ירידה בקצב הפוטוסינתזה שמבצעות הזואוקסנטלות, ונגרמת פגיעה בשונית.

העליה ברמות הנוטריינטים נותנת עדיפות תחרותית למאקרו-אצות, כגון שערות הים, .Enteromorpha sp; קצב גידולן גדול בהרבה מקצב גידולו של האלמוג. האצות מכסות כל מצע קשה, סלעים ואלמוגים. כיסוי אלמוגים במאקרו-אצות מביא להלבנה, לאובדן האצות מהאלמוג ולתמותת האלמוג.

כידוע קיים קשר הדוק במערכת שרשרת המזון הראשונית, היא שונית האלמוגים ועד ללויתן – גדל המדות. הלויתן בעזרת הסונר שבסנפירו מקבל דרכו את האיזון במי ים בסוד "מֵעֲבֹר מֵי-נֹחַ עוֹד עַל-הָאָרֶץ", דרך הפנלקטון, שהוא עיקר מזונו. כשמערכת הסונר מרגישה בחוסר איזון אקולוגי (אקו לשון הד) הוא מתאבד בסוד שנת עולם (שונית עולם). בדרך זו הוא מכה על המים ואלו יוצרים הדים דבר הגורר עמו סופות ושטפונות.

ישעיה פרק נד

פסוק ט

כִּי-מֵי נֹחַ זֹאת לִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי-נֹחַ עוֹד עַל-הָאָרֶץ כֵּן נִשְׁבַּעְתִּי מִקְּצֹף עָלַיִךְ וּמִגְּעָר-בָּךְ:

איוב פרק ג

פסוק ח

יִקְּבֻהוּ אֹרְרֵי-יוֹם הָעֲתִידִים עֹרֵר לִוְיָתָן:

פסוק ט

יֶחְשְׁכוּ כּוֹכְבֵי נִשְׁפּוֹ יְקַו-לְאוֹר וָאַיִן וְאַל-יִרְאֶה בְּעַפְעַפֵּי-שָׁחַר:

שתי הפסוקים עולים במנין 4426 עת הלויתן מקבל את ההוראה להתאבד. הוראה זו נובעת ממחסור סוד ארבע, הוא סוד המים 273, בבחינת 426, זו ספרה טבע. כאשר נולד חסרון בארבע כי אין לו התהפכות השבע (בדומה למזון הנכנס לפינו והוא מריר, אינו מזין, מקולקל).

לויתן הוא יונק בעל ריאות עם קצב נשימה של ארבע נשימות בדקה לעומת האדם בעל קצב נשימה של חמש עשרה בדקה.

אלהים סרס הזכר והרג לנקבה, ומכאן לא נכנס משה לארץ ישראל (ספירת המלכות) יען כי הנקבה, היא הלויתן, ומשה משבט לוי, ממהרת להתאבד, במקרה של נפילת האות ן', עת האות נפלה כעטרת מעל הנשמה (נ'-שמה).

תובנות האלמוג:

אלמוג כשמו אומר אחרת מדכאון – אל תהיה מוג לב, אל פחד. המצב שלך הוא זמני, אומנם הגדילה כמו הצמיחה היא איטית אך לבסוף הטבע ישתלם לך. כל מה שהאדם עושה, עושה זאת מחוסר ידיעה ומרווח מידי שלא ישתלם.

ממקום נמוך אתה יכול לצמוח, כאשר כל ירידה היא לשם עליה.

אלמוג משתף פעולה עם אצות (עצות טובות) ואלו בתמורה מגינים עליו. חשבו לחיות ללא חוקים או לחיות בדרך של סדר וחוקיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *